MINITRÆNERKURSUS
(kurset eksisterer ikke længere i denne form)



siden opdateres ikke længere

 

Denne side er primært til de kursister der har deltaget i minitrænerkurser - her kan I finde henvisninger, links og downloads der relaterer sig til kurset, nogle af de emner og filer mv der er blevet berørt på kurset, samt relevante links for alle der træner minier. Klik på links for at komme videre eller downloade. Minitrænerkurset eksisterer ikke længere - se mere her om DBBFs uddannelseshus

God fornøjelse!
 

 
Italiensk minibasketball Mine noter fra minitrænercliniccen februar 2017 |  
  Se JN øvelser fra MINIkurset i Herlev 3/9-2011  |  Se JN noter fra kursistlektionerne fra MINIkurset i Herlev d. 3/9-2011   |  Slides fra Minikurset  |  Se de nyeste børneregler her  |  powerdrills mm her (oprindelig fra basiskursus i Glostrup 2009)  | DGI's side for basketballtrænere  
Hvem henvendte kurset sig til?
  • alle der skal til eller allerede er trænere for minier
  • de der har brug for at opdatere sig med den nyeste viden på området
  • kurset er ligeledes godt for forældre og andre der overvejer at involvere sig i arbejdet med minier
 
Kursets indhold  
Kursets varighed
  • 9 lektioner
 

   

Nærmere beskrivelse af de enkelte kursusmoduler

Børns udvikling

Fysisk vækst og udvikling:

  • Motorisk
  • Kompetencer
  • Socialt
  • Identitet
 
Trænerrollen
  • foreningen
  • spillerne
  • dig selv som træner
  • trænertyper/roller
  • didaktik og undervisningsmetoder
  • ansvar
 
Planlægning

Inden du overhovedet går i gang 

  • Hvad vil jeg?
  • Hvorfor vil jeg det?
  • Hvordan?

Hvordan bygger jeg en god minitræning op?

  • Generelle overvejelser
  • Fundamentals
  • Lege
  • Spil
  • Konkurrencemomentet
  • Træningsformer
  • Fysisk træning
  • Træningseffekt og trænerbarhed
 
Fundamentals

Hvilke fundamentals? SUPER7

Standsninger - Afleveringer - Driblinger - Afslutninger (skud/lay-up) - Sammenspil - Forsvar

 
Børnereglerne Børnereglerne er lavet med det formål at lette legen, højne glæden, prioritere de sociale aspekter og fremme fair play. Dette også med sigte på, at forældre kan hjælpe med ved afvikling af en kamp som protokolførere, tidtagere, dommere eller som sportsligt korrekte tilskuere.

Find de seneste børneregler her

 
DBBF´s teknikmærker
(ældre materiale)
Vejledning  |  Jernbolden  | Bronzebolden  |  Sølvbolden   |  Guldbolden  
Diverse filer mm Peter Hoffmann: The Complete Basketballplayer  | Hvornår lærer man spillerne hvad? Et oplæg til diskussion  |  FIBA: Minibasketball (uddrag fra FIBA-young coaches) udleveret på kurset Basket i skolen - hele mappen (1994)  |  Jonstups trænertips  |  Slides fra Minikurset  |  Svensk undersøgelse om fastholdelse af baskettrænere  |  Skal idrættens børn nå stjernerne? Et debatoplæg fra DIF  |  Hvad skal idrætsaktive børn spise og drikke? En pjece fra DIF  |  10 gode råd om træningsplanlægning - af OJ Nielsen  |  Behændighedsøvelser for basketspillere - af OJ Nielsen  |  Give & Go - 3-0 øvelse  |  Idrætsskader - hæfte fra danske Fysioterapeuter  |  SKUD af OJ Nielsen og C Jacobsen  |  DBBF´s værdigrundlag fra 2005  |  Basketballøvelses ABC - et lille kompendie med en del lege  |  Hurtige ideer til ungdomsarbejdet  |  Boldbasis - en lille gennemgang  |  Litteraturliste

Noter fra kurset mm

Modeltræningen fra kurset i Jonstrup 2008 | Minikurset i Jonstrup 2008 - noter til kursistlektionerne: kursist1  |  kursist3  |  kursist4  |  kursist5  |  kursist6  |  kursist7  |  kursist8  |  JN øvelser fra MINIkurset i Herlev 3/9-2011  |  JN noter fra kursistlektionerne fra MINIkurset i Herlev d. 3/9-2011  |   

 
God træning er, når
  • der er udfordring, fællesskab og sundhed i træningen.
  • børn og trænere er engagerede i det der foregår.
  • børns behov og interesser har plads i træning.
  • træningen indeholder leg, læring, kamp og fordybelse.
  • træningen tager udgangspunkt i børnenes forudsætninger.
  • at træningen indeholder mange åbne opgaver, med mange rigtige løsninger.
  • træningen giver alle børn mulighed for at føle sig værdifulde, at de kan mestre de udfordringer træningen stiller.
  • børnene får lov til at opleve – reflektere og handle.
  • børn kan opleve at det er ok at mislykkes og prøve igen.
  • der er plads til at sætte ord på, og blive klogere på fodbold og sig selv
 
Links mm

 Det svenske teknikmærke

1: Basketbollen  |  2: Järnbollen  |  3: Bronsbollen  |  4: Silverbollen  |  5: Guldbollen

 

 

 

tilbage til coachnielsen.dk

tilbage til toppen af siden